آتشگاه باکو مربوت به قرن 2 و 3 میلادی

آتشگاه باکو در شهرستان آبشوران در مجاورت روستای سوراخانی در فاصله 30 کیلومتری از مرکز شهر باکو قرار دارد. از آنجا که در هردو آئین زرتشتی و هندو ، آتش مقدس است.عده ای این معبد را مربوط به سیک های باکو و عده ای دیگر مربوط به زرتشتیان باکو می دانند.

انتشار گازهای طبیعی زیرزمینی در این منطقه شعله ای همیشه فروزان در این آتشگاه به وجود آورده است حتی با وجود اینکه سوخت مورد نیازدرحال حاضرازطریق گاز لوله کشی تامین میشود.از دیرباز حتی پیش از احداث معبد آتشگاه به دلیل وجود هفت حفره که از آنها آتشی دائمی زبانه می کشید مردم محلی در این مکان به عبادت می پرداختند.

بنای اولیه این معبد در قرن 2 یا 3 میلادی بنیان گذاشنه شده است که بعد از حمله اعراب به آذربایجان در قرن 8ام این بنا متروکه گشت.این مکان با ظاهر فعلی بین قرن های 17 و 18 میلادی توسط هندوهایی که از هند به آذربایجان سفر می کردند ساخته شده و از یک محوطه پنج گانه تشکیل شده و دورتا دور آن توسط خانه های روحانیون زرتشتی احاطه گشته . در زمان اتحاد جماهیر شوروی با آغاز ساخت و ساز تاسیسات نفتی،این بنا مجدد متروکه گشت تا جایی که توسط این شرکت ها به عنوان انبار تحهیزات فرسوده مورد استفاده قرار می گرفت.

پیش

پیش از استقلال جمهوری آذربایجان و در پی سفر ایندیرا گاندی به آذربایجان به دلیل مذهب زرتشتی همسر وی ، این بنا مورد مرمت قرار گرفت و همچنین به صورت رسمی در لیست جاذبه های گردشگری این کشور قرار گرفت تا جایی که در سال 1998 نامزد ثبت در میراث جهانی یونسکو شد.

آخرین بازسازی این بنا در سال 2013 انجام شده و تا کنون توسط بسیاری از زرتشتیان سرشناس و جهانگردان سراسر جهان مورد بازدید قرار گرفته است.

برای بازدید از این معبد از 3 روش پیشنهادی زیر میتوانید استفاده بفرمایید.

1- استفاده از تورهای آتشگاه یانارداغ

2- سفر با اتوبوس های عمومی

3- استفاده از تاکسی های محلی